måndag 11 maj 2009

Brandövning

Hampus räknar ner dagarna till hemresan, det är mycket som ska göras i skolan innan han får åka hem. Linda och Maria börjar också planera för sin hemresa. De funderar på att bo på hotell någon natt nu i veckan.
Amanda ska till brandkåren på studiebesök på torsdag så de har börjat prata om det i skolan. Hon skulle förklara för oss på kvällen och det lät ungefär så här:
"Om det kommer fire i vårat tower så är det inte bra att man öppnar windows, för då kommer det oxygen, då blir det much more fire. Om man får fire på kroppen så ska man stop, drop and roll. När brandmännen är i smoke så har de en sån där som man andas med i poolen.
Fire tycker inte om water."
Det låter så kul när hon pratar, hon förstår innebörden men vissa ord hittar hon inte på svenska.

En annan ramsa jag fick lära mig vid övergångstället var:
Stop, look and listen before you cross the street
use your eyes, use your ears before you use your feet.

3 kommentarer:

Jane sa...

Haha..härlig berättelse! Både Danne & Jag fnissade gott...

Anonym sa...

Måste lägga till Amandas kommentar när ni var hemma i somras. Mormor och Amanda besökte Hemköp. Mormor i den här affären pratar alla svenska.
I kväll hade vi en tjusig solnedgång över vår blanka pool.
Så de så

Eva sa...

Men gud så kul, ja det är inte lätt för dem när de inte hittar orden. För mig är det precis tvärtom, jag hittar inte de engelska orden...

Ska vi ses snart? Måste det innan ni åker:)