tisdag 6 oktober 2009

Goodbye glasses

En händelserik dag har det varit idag. Jag skjutsade Hasse till en ögonklinik imorse där han under dagen skulle göra synundersökningar och efter det operera ögonen med laser för att sen slippa glasögon.
Jag lämnade av honom och for sen själv till Brickfield för att gå på en föreläsning om malaysiska titlar. Det vill jag lova var en hel del att lära. Titlar här är väldigt viktigt och man kan läsa ut en hel del om bla släkten av namnet. Läser man tidningarna här och de skriver namnen på tex en parlaments ledamot så kan det bli flera rader för att skriva ett namn.
När det gäller vanligt folk så behåller kvinnan sitt namn här hela livet fast för enkelhetens skull så kallar de sig ofta för Mrs och sen mannens förnamn, tex Mrs Johan.
Man behåller också pappans namn, så man kallar sig Johan bin Daud, vilket betyder son av Daud. Är man dotter till Daud så heter man tex Rosnah binti Daud. Tilltalar man Johan så säger man Hello Mr Johan, man använder alltså förnamnet. Mohammed använder man ofta i namnet förstås.
Genom namnet kan man också se från vilken del av Malaysia man kommer tex om det står Wan framför namnet kommer man från norra delen. Du kan även se på namnet om du har utfört pilgrimsfärden till Mecka.

På eftermiddagen efter styrelsemöte med Swea så hämtade jag min man. Allt har gått bra och nu är allt väldigt grumligt men det ska var bättre redan imorgon. Ögondroppar varannan timme och solglasögon är det som gäller nu. Han har rejält ont och får äta smärtis men det ska också ha gått över till imorgon. Återbesök imorgon så får vi se om allt är som det ska.

2 kommentarer:

Jane sa...

Mrs. Nichlas? Daniel bin Nichlas? Michaela binti Nichlas? hahaha...Hampus bin Hans? Det blir mitt nya smeknamn på honom...Kram / Jane

Emma sa...

Det första jag tänkte på när jag läste det här med namnen var Usama bin Laden. hahahaha.
väldigt komplicerat det där med namnen, jag hängde inte med alls.