torsdag 3 april 2008

Söndagen den 30 mars




På lördagen så åkte Hasse, Emma och Hampus på snorkel tur. De fick åka båt ut till en plattform i havet,där de fick snorkla. De fick också prova på att dyka med tuber.Häftig upplevelse. Hampus fick stå på sidan och ta kort han var lite för ung.



Jag anmälde mig till en morning walk samma morgon. Jag trodde att det var en motionsrunda men vad fel jag hade. När jag kom dit så var det bara jag och en karl, vilken visade sig vara guiden. Han var infödd malaj och hade naturen som sitt stora intresse. Han hade registrerat fåglar på Lankawi i många år och arbetar också med att förbättra miljön.

Han hade mycket intressant att berätta. Visade och berättade om fåglar, växter, djur och träd m.m. Vi fick se en kingsfischer, en ganska ovanlig fågel. Han hade endast sett den 5 ggr på 20 år. Han blev alldeles till sig och sa :

-Marie, my friend , you dont know how lucky you are.
Han berättade att fågelskådare från hela världen betalar mycket pengar för att få se vad jag fick se.
Jag frågade honom om det finns någon sopsorteringen i Malaysia, eftersom här stoppar man allt i samma påse.Han berättade då att det finns sopstationer dit alla sopor körs och där arbetar det människor med att öppna ALLA påsar och sorterar alla sopor. Det har gett Malaysia många arbetstillfällen.

Inga kommentarer: